Raskausjooga

Kokeilin viime kuussa ensimmäistä kertaa raskausjoogaa täällä Tallinnassa, paikallisella keskustan naistenklinikalla. Raskausjoogaa suositteli vielä uudestaan oma kätilömme, joka tulee olemaan kätilömme myös synnytyksessä (lue lisää privakätilöstä täältä). Olin jo aiemmin ajatellut kokeilla joogaa, mutta odottelin vielä josko sitä tulisi tarjolle myös englanniksi. Näin ei kuitenkaan  tapahtunut, joten suuntasin sitten paikallisten tunnille. Raskausjoogaa viroksi – enpä olisi ihan heti ajatellut, että sellaistakin tulee koettua! 🙂

Kyseinen tunti sisältää aina myös keskustelua. Mietin, että jaaha, meditoin sitten varmaan senkin ajan 🙂 Mutta ihmetyksekseni alan jotenkin ymmärtää kieltä jo hyvin uudesta sanastosta huolimatta. Jos jokin asia menee ohi, niin monesti asiayhteyden arvaa. Onneksi olen lukenut todella paljon muun muassa synnytyksestä, joten kysymyksiä ei tässä kohtaa ole (vielä) juuri ollenkaan. Siispä keskityn vain yrittämään ymmärtämään lauseita sieltä täältä.

Raskausjooga – erot “tavalliseen joogaan”

Omien kokemusten pohjalta raskausjooga ja vaikkapa minulle tutumpi yin tai hot jooga eroaa kyllä huimasti. Syke ei nouse juuri ollenkaan, keho ei väsy eikä merkittävää keskittymistä vaadita. Ainakaan näillä meidän tunneilla. Toki kyseessä ei ole mikään super joogastudio, että eroa sellaiseen varmaan onkin jonkin verran.

Tunneillamme on pääosin tehty aktiivista venyttelyä (vähän aikaa joka asennossa, ei siis täysin passiivisia venytyksiä, kuten esim yin joogassa). Eniten keskitytään lantion alueen liikkuvuuteen ja pyöritellään lanteita esim jumppapallon päällä. Lisäksi muutamia olemattomia lihaskuntoharjoitteita, etenkin vatsan ja pakaroiden seudulle.

Omat kokemukset raskausjoogan hyödyllisyydestä

Alkuun ajattelin, ettei moisesta höpö höpö heilumisesta ole mitään hyötyä 🙂 Mutta sitä pitää vain totutella ajatukseen, ettei nyt voi tehdä mitään super vahvoja venytyksiä tai kovia treenejä, saati juuri parantaa liikkuvuutta tai kestävyyttä. Lisäksi tunnin keskittyminen kehonhuoltoon tekee aina hyvää, oli intensiteetti mikä tahansa. Kotona jatketut jumppapalloharjoitukset auttavat eniten alaselän kipuihin ja selkeästi rentouttavat myös lantion aluetta! Jos sinulla on pistäviä ja kovia selkäkipuja (itsellä kipu on vain oikealla puolella alaselässä), niin kokeile ehdottomasti jumppapalloa! Etenkin sohvalla istuessa ja siitä noustessa, tuo kipu on kaikista pahin, joten joskus istuskelen pallon päällä sohvan sijaan. Ennaltaehkäisyä sekin 🙂

Jos mietit, kannattaako mihinkään mammaryhmään mennä ollenkaan, vai onko kyse vain jostain raskaushömpästä, niin kokeile lajia tai tuntia edes sen yhden kerran. Raskaudessa keho toimii eri tavalla ja melko helpoltakin tuntuva treeni voikin olla paljon odotettua tehokkamaampi. Niin ja tietenkin ryhmästä voi löytyä kivoja uusia tyyppejäkin, jos kieli on sama. Täällä paikallisiin tutustuminen ei käykään niin helposti, sillä ainakin toistaiseksi kukin on ampaissut tunnilta omaan suuntaansa aika vauhdikkaasti.

 

Oletko kokeillut raskausjoogaa – mitä pidit? Entä missä kävit, haluatko kenties suositella jotain paikkaa Suomessa? 🙂

 

Raskausjooga

 

Jaa julkaisu:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mukana menossa