Imetys – ravintolisät ja vinkit

Toiveaiheena tällä kertaa imetys sekä ravintolisät ja vinkit maidon nousun tehostamiseen. Moni onkin kysellyt aiheesta IG Storyn puolella miten imetys on lähtenyt ja mitä ehkä koen, että olen tehnyt, kun maitoa tulee siis aivan hirveästi! Ajattelin listata omia vinkkejä imetykseen, lähinnä nyt toki siis siltä kannalta, mitä itse teen – mitä ravintolisiä nautin jne.

Esikoinen syntyi 1 viikko sitten ja toiveissa oli alusta saakka täysimetys ja ylipäätään imetyksessä “onnistuminen”. Olen todella onnekas, sillä imetys on lähtenyt käyntiin todella helposti ja hyvin. Jotenkin täysin omalla painollaan. Lapselle on tullut ekalla viikolla jo reilusti painoakin. Ja siis maitoa tulee niin paljon, että sitä tippuu lattialle imetyksen jälkeen, jollen heti laita liivinsuojia.

Imetys – ravintolisät ja vinkit

Imetys ja ravintolisät – kurkuma #1

Monien ongelmien takana sanotaan olevan jonkinasteinen kehon tulehdustila. Matala-asteisen tulehdustilan on sanottu jopa olevan yhteydessä sepelvaltimotauteihin, suolistovaivoihin ja syöpään. Toki tutkimuksia ja näkemyksiä asiasta on paljon. Samoin monesti sanotaan viljojen aiheuttavan monille erilaisia tulehdustiloja kehoon. Jotain, mihin me uskomme ja noudattamekin siksi parhaamme mukaan mahdollisimman viljatonta ruokavaliota.

Imetys – ravintolisät ja vinkit

Siirrytään kuitenkin takaisin tähän suosikkiravintolisääni tällä hetkellä ja sehän on siis kurkuma. Helsingin yliopiston professori S. Piippo on muun muassa kertonut kurkuman hyödyistä ja siitä, että kurkuma onkin tuttu intialaisesta ja kiinalaisesta lääketieteestä. Kurkuman uskotaan siis myös muualla lieventävän ja jopa ehkäisevän kehon tulehdustiloja.

Kurkumaa tulisi nauttia joka päivä. Suositeltavaa on aloittaa pienemmillä määrillä, sillä kuten muutkin voimakkaat (ja meille suomalaisille monesti vieraat) mausteet, myös kurkuma voi olla vatsalle alkuun voimakasta. Mikäli sairastaa jotakin sairauksia, toki kannattaa aina varmistaa uusien tuotteiden sopivuus itselle – kurkuman sanotaan olevan esimerkiksi sopimaton verenohennuslääkkeitä käyttäville… Itse otan näitä Puhdas+ Kurkumatabletteja yhden päivässä aamiaisen jälkeen.

Miksi kurkuma voi auttaa imetyksessä? Kurkuma voi…

  • lieventää tulehdustiloja kehossa
  • lieventää nivelkipuja
  • parantaa vastustuskykyä
  • puhdistaa maksaa myrkyistä
  • puhdistaa verta
  • voi estää rintatulehdusta tai lieventää sen oireita

Imetys – ravintolisät ja vinkit

Itselläni on käytössä Puhdas+ Optimoitu Kurkumiini, joka imeytyy supertehokkaasti, House Of Organic

 

Imetys ja ravintolisät – D-vitamiini #2

Vannomme meidän perheessä D-vitamiinin nimeen. Mielestämme Suomessa määrätään kummallisen vähän D-vitamiinia aikuisille. Miamissa asuville, ja siis melkeinpä jatkuvasti auringossa olevillekin, määrätään meitä pimeässä pohjolassa asuvia enemmän D-vitamiinia?!! Tämä ei oikein käy järkeen. Itse olen vuosia jo syönyt suosituksia enemmän D-vitamiinia ja arvoni ovat olleet kaikissa testeissä enemmän, kuin hyvät. D-vitamiinit, House of Organic

Sanotaan, ettei D-vitamiini kulkeudu äidistä imetettävään vauvaan, minkä vuoksi vauvoille määrätäänkin usein D-vitamiinia aika pian syntymän jälkeen. Olen kuullut tosin hieman eriäviä mielipiteitä asiasta – oletko sinä kuullut, että äidin riittävä D-vitamiinin saanti turvaisi myös vauvan riittävän D:n saannin? Noista määristähän voi kukin kysellä lisää omalta lääkäriltään tai tasot voi tsekkauttaa aika ajoin, jos epäilee, ettei saa riittävästi D-vitamiinia vaikka pimeällä syys-talvikaudella.

 

Imetys ja ravintolisät – B-vitamiinit #3

Imetys – ravintolisät ja vinkitSuosin monesti vitamiinisekoituksia. Ne ovat helpompia nauttia, eikä aamulla tarvitse kaataa pillerikekoa suuhun.. Itse jatkan raskausmonivitamiinin syömistä vielä synnytyksen jälkeenkin, siinä kun on todella monipuolisesti sekoitus eri vitamiineja.

B-vitamiinien sanotaan tehostavan maidon tuotantoa sekä nostavan energiatasoja ja mielialaa. Joissain tutkimuksissa onkin todettu B-vitamiinivajeen vaikuttaneen mielialaan hurjasti. Jos on taipumus odotusajan “bluesiin” tai oireita vastaavasta ilmenee myöhemmin, vaikka imettäessä, kannattaa listata nautittujen vitamiinien määrä ja käyttää lista lääkärillä.. Ravintoaineet vaikuttavat niin suuresti meihin ihmisiin. Kehomme kuluttaa jatkuvasti paljon ja odottaessa sekä imettäessä vielä enemmän. Pidä kehostasi hyvää huolta!

B-vitamiini osallistuu muun muassa energian tuottamiseen (syöty ravinto energiaksi) ja imettäjät tarvitsevat muita reilummin etenkin B12 -vitamiinia. Sikiö kuluttaa näitä varastoja tehokkaasti.. Katso, että B-vitamiisekoituksessasi on riittävästi myös B12-vitamiinia! B-vitamiinit, House Of Organic

 

Imetys ja ravintolisät – Kalsium #4

Kalsiumin tarve nousee imettäessä, määrät voi tarkistaa omalta lääkäriltä. Meillä täällä Virossa voi olla hieman eri suositukset, kuin Suomessa.

Hyvä juttu kalsiumin nauttimisessa on se, että monesti samojen tuotteiden mukana saa tärkeitä maitohappobakteereja! Siis jos oletetaan, että kalsium saadaan esimerkiksi hapanmaitotuotteista. Me suosimme aina täystuotteita. Täysrasvaista maitoa, aitoa voita, rasvaista jugurttia… Kaipaan todella tuoretuotteita, niitä kun ei ole raskauden myötä tullut nautittua niin pitkään aikaan.

Suosin itse aina ensin niitä “aidompia” tuotteita ja jollei niistä saa riittäävää apua, valitsen hyvän ravintolisän. Se rasvaton maito (värjätty harmaa vesilitku yök.) lisätyllä D-vitamiinilla ja/tai kalsiumilla ei oikeasti kuulosta kovin hyvältä. Kannattaa punnita eri vaihtoehtoja. Kalsium, House Of Organic

 

Muista myös nämä:

Jotkut vitamiinit tukevat toistensa toimintaa tai ovat jopa ns. välttämättömiä kaveripareja!

  • D-vitamiini imeytyy paremmin kalsiumin kanssa, sanotaan. Myös K-vitamiini sopii erinomaisesti tähän pakettiin! => D + Kalsium + K
  • Rauta imeytyy paremmin C-vitamiinin kanssa, sanotaan. Älä ota rautaa tyhjään vatsaan. => Rauta + C
  • Kurkuma imeytyy paremmin C-vitamiinin kanssa, sanotaan. => Kurkuma + C
  • Jos syöt hetkellisesti tosi paljon sinkkiä, voi kuparitasosi laskea. => Sinkki + Kupari
  • Jos syöt magenesiumia, kannattaa kokeilla ottaa se ruoan kanssa.

 

Muut vinkit – Rentous, rauhallisuus, kekseliäisyys ja sitkeys

Kun olimme sairaalassa, vauvan oli vaikea saada kunnon imuotetta. Jouduin monesti kutsumaan kätilöt avuksi – myös yöllä tottakai. Minulle oltiin tästä syystä kehotettu herättämään vauva 2.5h välein, jotta saisi tarpeeksi syödäkseen. Näin tein ja aina välillä imetys ei oikein sujunut. Pysyin rauhallisena ja tiesin, että kyllä ne keinot löytyvät. Korvike ei ollut vaihtoehto, ennemmin olisin lypsänyt pieneen purkkiin tuota keltaista ensimaitoa.

 

Pysyin rauhallisena ja tiesin, että kyllä ne keinot löytyvät.

 

Sain lopulta rintakumin, jolla homma alkoi kerralla pelittää. Luin, että rintakumi voi estää oikean imuotteen oppimista, ja ettei maitotiehyet pääse samaan ärsytykseen/aktivointiin, kun ilman sitä. En silti ottanut asiasta stressiä. Kyseessä oli ensimmäiset päivät. Niiden aikana ei koko imetystä voi pilata millään.

Kehottaisin etenkin ensikertalaisia ja uusia äitejä ottamaan rennosti imetyksen kanssa. Ja pyytämään tarpeeksi apua. Käytä kaikkia mahdollisia keinoja ja välineitä, murehdi niiden vaikutusta myöhemmin. Käytän edelleen rintakumia joka kerta vauvan kanssa (vauva 1vko), koska hän ei saa pienestä nännistä otetta. Bookkaan ajan imetyspolille ensi viikolla, ehkä saan sieltä vinkkejä, ehkä en. En ota asiasta stressiä, tärkeintä, että hän syö nyt jollain keinolla – ja paljon!

Jaa julkaisu:

2 Kommenttia

  1. Jasmin
    14.8.2019 / 16:07

    Hei Nina,

    kiitos aivan mahtavasta blogista. Todella tarpeellista tietoa ja monta hankintaa tullut tehtyä arvostelujesi perusteella 🙂
    Haluaisin kysyä söitkö itse raskauden/imetyksen aikana kalkkilisää (ja jos niin mitä)? Lisäksi ihastelin Instagram kuvissasi vilahtanutta sohvaa ja kysyisin sen merkkiä/mallia, sillä itsellä myös uuden sohvan hankinta edessä.
    Mukavaa loppukesää sinulle ja Damianille!

  2. Nappisilmät
    Kirjoittaja
    18.8.2019 / 14:09

    Heippa! Kiitos kiva kuulla 🙂 En syönyt mitään lisää erikseen, olisikohan House Of Organicin mammasekoituksessa ollut se mukana…? Uuden asunnon sohva on Askon virolainen Neiser. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mukana menossa